Zdrowe zamienniki cukru – alkohole wielowodorotlenowe

0
175
Zdrowe zamienniki cukru – alkohole wielowodorotlenowe

Cukier, który powszechnie stosuje się do słodzenia napojów oraz potraw to sacharoza, będącą węglowodanem składającym się z dwóch cząsteczek – fruktozy i glukozy. Otrzymywany jest najczęściej z buraka cukrowego lub trzciny cukrowej. Cukry w postaci fruktozy lub glukozy występują naturalnie w wielu produktach żywnościowych, a w tym między innymi w warzywach i owocach.

A zatem zupełne wyeliminowanie cukrów z życia nie jest możliwe. Jednakże nadmierne spożywanie cukrów prostych może prowadzić do takich schorzeń jak otyłość czy cukrzyca typu 2. Z pomocą przychodzą alkohole wielowodorotlenowe, które, z racji na słodki smak, są ich zamiennikiem. Zalicza się do nich m.in.:

  • erytrol – który w małej ilości występuje m.in. w owocach i wodorostach,
  • ksylitol – który występuje w korze brzozy,
  • sorbitol – który występuje w dużych ilościach w owocach suszonych,
  • oraz glicerol, który występuje w tłuszczach.

Jakie znaczenie dla zdrowia mają alkohole wielowodorotlenowe?

Poliole, bo tak również nazywa się alkohole wielowodorotlenowe, nie powodują próchnicy, są więc bezpieczne dla zębów. Dodatkowo posiadają niski IG, co ma szczególne znaczenie dla osób zmagających się z cukrzycą. Spożywanie polioli nie powoduje podwyższenia poziomu cukru we krwi oraz wyrzutu insuliny.

Autor książki Jedz dobrze i nie tyj dodaje: Według danych jakie posiadamy, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) nie określiła maksymalnego dziennego spożycia polioli. Uznaje się je za substancje zupełnie nietoksyczne. Również Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) uznał ksylitol oraz erytrol jako bezpieczne zamienniki cukru. Tym niemniej, z uwagi na ich możliwe działanie przeczyszczające, nie warto ich nadużywać.

Jaki wpływ na zdrowie ma nadmierne spożywanie cukru?

Klasyczny cukier spożywany w nadmiarze jest szkodliwy dla zdrowia. Daje chwilowy zastrzyk energii, a kiedy zostanie strawiony następuje obniżenie wydajności organizmu. Skutki nadmiernego spożywania cukrów prostych:

  • wpływają negatywnie na zęby, powodując próchnicę,
  • nadmiar glukozy może powodować szybsze starzenie się mózgu, a także insulinooporność oraz cukrzycę,
  • zwiększona ilość kalorii, generowana przez produkty spożywane każdego dnia, może powodować zwiększenie poziomu trójglicerydów mających wpływ na występowanie chorób serca,
  • są jednym z głównych powodów otyłości,
  • zbyt duża ilość spożywanej fruktozy może  prowadzić do chorób układu nerwowego, np. Alzheimera lub depresji,
  • powodują problemy dermatologiczne, m.in. suchość skóry, trądzik lub łojotok.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here